Pratik Bilgiler

» Amortisman Sınırı
» Vergiden Müstesna Yemek Bedeli
» Emlak Vergisi Oranları
» Fatura Düzenleme Sınırı
» Değer Artış Kazançları İstisna Tutarları
» Kıdem Tazminatı Tavanı
» Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel
» Yıllık Ücretli İzinler

Muhasebe Standartları

» Ülke içinde kullanılan muhasebe standartlarını uluslararası standartlarla bütünleştirebilmek için 1995 yılından bu yana 43 uluslararası muhasebe standardı Türkiye’ye ...

T.C. Resmi Gazete

DUYURULAR

Bakım ve Onarım Hizmetlerinin KDV, KV ve Damga

Özelge: Bakım ve Onarım Hizmetlerinin KDV, KV ve Damga
Vergisi açısından durumu hk.
Sayı:
16700543-12-515-15-33
Tarih:
08/09/2014
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
GAZİANTEP VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI VERGİ VE ANLAŞMALAR UYGULAMA
MÜDÜRLÜĞÜ
Sayı : 16700543-12-515-15-33 08/09/2014
Konu : Bakım ve Onarım Hizmetlerinin
KDV, KV ve Damga Vergisi açısından durumu
İlgi : ... / ... / ... tarihli özelge talep formunuz.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, ...................... tarafından Kamu İhale Kanunu kapsamında
ihalesi yapılan trafik tesisleri bakım ve onarım hizmetleri işini aldığınız, 01.01.2012 tarihinde
başlayıp 30.06.2014 tarihinde sonuçlanacak 30 aylık söz konusu iş kapsamında kavşakların
altyapısında bulunan kabloların hasarının giderilmesi, kavşaklarda sinyal verici ünitelerin ve sinyal
direklerinin yıkanması ve boyanması, lambaların değişimi, idare sınırları içinde bulunan mevcut
levhaların değişimi, temizliği, tamiratı vb. işlerin yapılacağı, işin yönetimi ve kontrolünün idare
tarafından yürütüleceği, her türlü malzemenin ..................... karşılanacağı belirtilerek, yapılacak bu
işlerin;
-Yıllara sari inşaat ve onarma işi olup olmadığı, kazanç bildiriminin nasıl olacağı ile bu işle ilgili
olarak şirketinize yapılacak ödemelerin vergi kesintisine tabi tutulup tutulmayacağı,
-Aynı iş ile ilgili olarak iş artışı yapıldığında damga vergisi ödenip ödenmeyeceği,
-Şirketinizin ortaklık yapısının %80 hissesi ..................., %19 hissesi ..................., %1 hissesi ise
diğer ortaklara ait olup, ortaklık yapısı dikkate alındığında şirketinize yapılacak istihkak
ödemelerinden KDV tevkifatı yapılıp yapılmayacağı
hususlarında Başkanlığımız görüşü sorulmaktadır.
I- Kurumlar Vergisi Kanunu Yönünden
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinin birinci fıkrasında, "Birden fazla takvim yılına
sirayet eden inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde kar veya zarar işin bittiği
yıl kati olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak mezkur yıl beyannamesinde gösterilir."
hükmüne yer verilmiştir.
Bir işin anılan Kanunun 42 nci maddesi kapsamına giren inşaat ve onarma işi olarak
değerlendirilebilmesi için, yapılan işin inşaat ve onarma işi olması, işin taahhüde bağlı olarak
başkaları hesabına yapılması ve birden fazla takvim yılına sirayet etmesi gerekmektedir.
Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun "Tanımlar" başlıklı 4 üncü maddesinde;
"Yapım: Bina, karayolu, demiryolu, otoyol, havalimanı, rıhtım, liman, tersane, köprü,tünel, metro,
viyadük, spor tesisi, alt yapı, boru iletim hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji
santrali, rafineri tesisi, sulama tesisi, toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat
işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihzarat, nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon,
çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işleri"
"Hizmet" ise; "Bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe,
piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayım, temizlik, yemek hazırlama ve
dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, mesleki eğitim, fotoğraf, film, fikri
ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetleri, taşınır ve taşınmaz
mal ve hakların kiralanması ve benzeri diğer hizmetler"
olarak tanımlanmıştır.
Şirketiniz tarafından Başkanlığımıza hitaben verilen özelge talep formunun ekinde yer alan
....................... Trafik Tesisleri Bakım ve Onarım Hizmetleri Alımı Teknik Şartnamesinin
"1.3.Kapsam" başlıklı bölümünde söz konusu işin; Gaziantep İli Büyükşehir Belediye sınırları içinde
mevcut sinyalize kavşaklar ve yıl içerisinde kurulacak olan ancak garanti kapsamı dışında kalan
işler ile tüm sinyalize ve flaşörlü kavşakların, yatay ve düşey trafik işaretleri, periyodik bakım,
onarım ve tadilat işi olarak tanımlandığı; "2.Dosya ve kayıt işlemleri" bölümünde ise şirketinizin
İdareden o güne ait yapılacak işleri gösteren günlük alacağı "İş Emri" doğrultusunda hareket
edeceği, firmanız elemanlarının iş emri almadan kesinlikle işe çıkamayacağı anlaşılmaktadır.
Bu hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, malzemesi Belediye tarafından sağlanan kavşakların
altyapısında bulunan kabloların hasarının giderilmesi, kavşaklarda sinyal verici ünitelerin ve sinyal
direklerinin yıkanması ve boyanması, lambaların değişimi, idare sınırları içinde bulunan mevcut
levhaların değişimi, temizliği, tamiratı vb. işler yapım işinden ziyade hizmet işi niteliğinde olup
inşaat ve onarma işi olarak değerlendirilmeyeceğinden, birden fazla takvim yılına sirayet etse dahi
söz konusu iş dolayısıyla şirketinize yapılan ödemelerden kurumlar vergisi kesintisi
yapılmayacaktır. Dolayısıyla, bahse konu hizmet işlerine ilişkin ödemelerin işin bitim tarihi ile
ilişkilendirilmeksizin tahakkuk esası ilkesi çerçevesinde ilgili oldukları hesap dönemi kurum
kazancının tespitinde dikkate alınacağı tabiidir.
II- Katma Değer Vergisi Kanunu Yönünden
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası ile vergi alacağının
emniyet altına alınması amacıyla vergiye tabi işlemlere taraf olanları vergi alacağının
ödenmesinden sorumlu tutma konusunda Bakanlığımıza yetki verilmiştir.
Mülga 91 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum ve kuruluşların
birbirlerine karşı ifa ettikleri hariç olmak üzere, Tebliğin (A/3) bölümünde belirtilen hizmetlerde
KDV tevkifatı yapmakla zorunlu oldukları açıklanmıştır.
Diğer taraftan, mülga 96 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinde eleman temin hizmeti (işgücü hizmeti)
tevkifat uygulaması kapsamına alınmış, 97 Seri No.lu KDV Genel Tebliği'nde ise gerçek usulde
vergilendirilen KDV mükellefleri ile KDV mükellefi olmasalar dahi 91 Seri No.lu KDV Genel
Tebliği'nin (A/2) bölümünde sayılan kurum, kuruluş ve işletmelerin faaliyetlerinin yürütülmesi ile
ilgili işlemlerinde kullanacakları işgücü temin hizmeti alımlarında % 90 oranında tevkifat
uygulanacağı ifade edilmiştir.
Öte yandan, mülga 91, 95, 96 ve 97 Seri No.lu KDV Genel Tebliğlerinde tevkifat yapmakla yükümlü
kurum ve kuruluşlar, tevkifat kapsamındaki hizmetler ile bu hizmetlere uygulanacak tevkifat
oranlarına ilişkin hükümler 14.04.2012 tarih ve 28264 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak
01.05.2012 tarihinden itibaren yürürlüğe giren mülga 117 Seri No.lu KDV Genel Tebliği ile
kaldırılarak yeniden düzenlenmiştir.
Mülga 117 Seri Nolu KDV Genel Tebliğinin; (3.1.2) bölümünde kısmi tevkifat uygulaması
kapsamında KDV tevkifatı yapmak üzere;
a) KDV mükellefleri (sadece sorumlu sıfatıyla KDV ödeyenler bu kapsama dahil değildir.)
b) Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)
sorumlu tutulmuştur.
Söz konusu Tebliğin; (3.2.5) bölümünde, Tebliğin (3.1.2.) bölümünde sayılanlara, faaliyetlerinin
yürütülmesi ile ilgili işlemlerde kullanacakları işgücünün sağlanması şeklinde verilen hizmetlerde
(işgücü temin hizmeti alımlarında) alıcılar tarafından (9/10) oranında KDV tevkifatı uygulanacağı,
Tebliğde yer alan açıklamalara göre bu şekilde ortaya çıkan hizmetlerde tevkifat uygulanması için
temin edilen elemanların, hizmeti alana ücretli statüsünde hizmet akdiyle bağlı olmaması ve hizmeti
alanın sevk, idare ve kontrolü altında çalıştırılması gerekmekte olup, elemanların işletmenin mal ve
hizmet üretimi safhalarından herhangi birinde çalıştırılması halinde, sevk, idare ve kontrolün
hizmeti alan işletmede olduğu kabul edileceği,
ifade edilmiştir.
Buna göre; şirketiniz tarafından .................. verilen ve malzemesi Belediye tarafından sağlanan
kavşakların altyapısında bulunan kablo hasarlarının giderilmesi, kavşaklarda sinyal verici ünitelerin
ve sinyal direklerinin yıkanması ve boyanması, lambalarının değişimi ile idare sınırları içinde
bulunan mevcut levhaların değişimi işinin işgücü temin hizmeti olarak değerlendirilmesi ve bu
hizmet bedeli üzerinden hesaplanan KDV nin ................... tarafından (9/10) oranında tevkifata tabi
tutulması gerekmektedir.
III- Damga Vergisi Kanunu Yönünden
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı
kağıtların damga vergisine tabi olduğu; 2 nci maddesinde, vergiye tabi kağıtlar mahiyetinde
bulunan veya onların yerini alan mektup ve şerhlerle, bu kağıtların hükümlerinin yenilenmesine,
uzatılmasına, değiştirilmesine, devrine veya bozulmasına ilişkin mektup ve şerhlerin damga
vergisine tabi olacağı; 3 üncü maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kâğıtları imza edenler
olduğu, resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait kâğıtların damga vergisini kişilerin
ödeyeceği; 4 üncü maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı verginin tayini için o kağıdın mahiyetine
bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı verginin bulunacağı, kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli
kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına, belirtilmemiş olanlarda ise üzerlerindeki
yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı; 8 inci maddesinde, bu Kanun da yazılı resmi
daireden maksadın, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köyler olduğu,
bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel kişiliği bulunan iktisadi işletmelerin resmi daire sayılmayacağı; 14
üncü maddesinin ikinci fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenamelerin değiştirilmesi
halinde artan miktarın aynı nispette vergiye tabi olacağı, üçüncü fıkrasında ise, mukavelenamelerin
müddetinin uzatılması halinde aynı miktar veya nispette vergi alınacağı hükümlerine yer verilmiştir.
Mezkur Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I.Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün A/1 fıkrasında,
belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin binde 8,25
nispetinde, "II.Kararlar ve mazbatalar" başlıklı bölümünün 2 nci maddesinde ise ihale kanunlarına
tabi olan veya olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale
kararlarının binde 4,95 nispetinde, "IV-Makbuzlar ve diğer kâğıtlar" başlıklı bölümünün 1/a
fıkrasında, resmi daireler tarafından yapılan mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler (avans olarak
yapılanlar dahil) nedeniyle kişiler tarafından resmi dairelere verilen ve belli parayı ihtiva eden
makbuz ve ibra senetleri ile bu ödemelerin resmi daireler nam ve hesabına, kişiler adına açılmış
veya açılacak hesaplara nakledilmesini veya emir ve havalelerine tediyesini temin eden kâğıtların
binde 8,25 nispetinde damga vergisine tabi olduğu hükme bağlanmıştır.
Buna göre;
-İş artışı için yeni bir ihale kararı alınmış, ek sözleşme veya bu kağıtların mahiyetini iktisap eden
herhangi bir kağıt (protokol, fiyat farkı tespit tutanağı, vb.) düzenlenmiş ise, alınan ihale kararının
488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun II/2 maddesine göre binde 4,95 nispetinde, düzenlenen ek
sözleşmenin veya sözleşme yerine geçen protokolün veya bu mahiyetteki kağıdın ise aynı tablonun
I/A-1 fıkrasına göre binde 8,25 nispetinde damga vergisine tabi tutulması,
-İhale kararı ve ek sözleşme düzenlenmemiş fakat harcama yetkilisinden "olur" alınmış ise alınan
"olur" hem ihale kararı, hem de mukaveledeki belli parayı değiştirir mahiyette olduğundan, söz
konusu "olur"un, 488 sayılı Kanunun 6 ve 14 üncü maddelerinin ikinci fıkraları gereğince en yüksek
vergi alınmasını gerektiren mukavele değişikliği (artırılan meblağ) üzerinden anılan Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun I/A-1 fıkrasına göre binde 8,25 nispetinde damga vergisine tabi tutulması
gerekmektedir.
Ancak iş artışı uygulaması nedeniyle ihale makamı ile yüklenici arasında ihale kararı, ek sözleşme
vb. belge düzenlenmemiş veya bu kağıtların yerine kaim olmak üzere ilgili makamdan "olur"
alınmamışsa, söz konusu kağıtlara ilişkin olarak damga vergisi aranılmayacağı tabiidir.
Diğer taraftan, resmi daire olan .................... tarafınıza yapılacak hakediş ve avans ödemeleri (iş
artışına ilişkin tutar dahil) nedeniyle düzenlenen kağıtların, Kanuna ekli (1) sayılı tablonun IV/1-a
fıkrasına göre damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
Vergi Dairesi Başkanı a.
Grup Müdürü
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413 .maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir. (***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız
hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıylavergtarhedilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek
ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.Özelge: Bakım ve Onarım Hizmetlerinin KDV, KV ve Damga
Vergisi açısından durumu hk.
Sayı:
16700543-12-515-15-33
Tarih:
08/09/2014
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
GAZİANTEP VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI VERGİ VE ANLAŞMALAR UYGULAMA
MÜDÜRLÜĞÜ
Sayı : 16700543-12-515-15-33 08/09/2014
Konu : Bakım ve Onarım Hizmetlerinin
KDV, KV ve Damga Vergisi açısından durumu
İlgi : ... / ... / ... tarihli özelge talep formunuz.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, ...................... tarafından Kamu İhale Kanunu kapsamında
ihalesi yapılan trafik tesisleri bakım ve onarım hizmetleri işini aldığınız, 01.01.2012 tarihinde
başlayıp 30.06.2014 tarihinde sonuçlanacak 30 aylık söz konusu iş kapsamında kavşakların
altyapısında bulunan kabloların hasarının giderilmesi, kavşaklarda sinyal verici ünitelerin ve sinyal
direklerinin yıkanması ve boyanması, lambaların değişimi, idare sınırları içinde bulunan mevcut
levhaların değişimi, temizliği, tamiratı vb. işlerin yapılacağı, işin yönetimi ve kontrolünün idare
tarafından yürütüleceği, her türlü malzemenin ..................... karşılanacağı belirtilerek, yapılacak bu
işlerin;
-Yıllara sari inşaat ve onarma işi olup olmadığı, kazanç bildiriminin nasıl olacağı ile bu işle ilgili
olarak şirketinize yapılacak ödemelerin vergi kesintisine tabi tutulup tutulmayacağı,
-Aynı iş ile ilgili olarak iş artışı yapıldığında damga vergisi ödenip ödenmeyeceği,
-Şirketinizin ortaklık yapısının %80 hissesi ..................., %19 hissesi ..................., %1 hissesi ise
diğer ortaklara ait olup, ortaklık yapısı dikkate alındığında şirketinize yapılacak istihkak
ödemelerinden KDV tevkifatı yapılıp yapılmayacağı
hususlarında Başkanlığımız görüşü sorulmaktadır.
I- Kurumlar Vergisi Kanunu Yönünden
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinin birinci fıkrasında, "Birden fazla takvim yılına
sirayet eden inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde kar veya zarar işin bittiği
yıl kati olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak mezkur yıl beyannamesinde gösterilir."
hükmüne yer verilmiştir.
Bir işin anılan Kanunun 42 nci maddesi kapsamına giren inşaat ve onarma işi olarak
değerlendirilebilmesi için, yapılan işin inşaat ve onarma işi olması, işin taahhüde bağlı olarak
başkaları hesabına yapılması ve birden fazla takvim yılına sirayet etmesi gerekmektedir.
Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun "Tanımlar" başlıklı 4 üncü maddesinde;
"Yapım: Bina, karayolu, demiryolu, otoyol, havalimanı, rıhtım, liman, tersane, köprü,tünel, metro,
viyadük, spor tesisi, alt yapı, boru iletim hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji
santrali, rafineri tesisi, sulama tesisi, toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat
işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihzarat, nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon,
çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işleri"
"Hizmet" ise; "Bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe,
piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayım, temizlik, yemek hazırlama ve
dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, mesleki eğitim, fotoğraf, film, fikri
ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetleri, taşınır ve taşınmaz
mal ve hakların kiralanması ve benzeri diğer hizmetler"
olarak tanımlanmıştır.
Şirketiniz tarafından Başkanlığımıza hitaben verilen özelge talep formunun ekinde yer alan
....................... Trafik Tesisleri Bakım ve Onarım Hizmetleri Alımı Teknik Şartnamesinin
"1.3.Kapsam" başlıklı bölümünde söz konusu işin; Gaziantep İli Büyükşehir Belediye sınırları içinde
mevcut sinyalize kavşaklar ve yıl içerisinde kurulacak olan ancak garanti kapsamı dışında kalan
işler ile tüm sinyalize ve flaşörlü kavşakların, yatay ve düşey trafik işaretleri, periyodik bakım,
onarım ve tadilat işi olarak tanımlandığı; "2.Dosya ve kayıt işlemleri" bölümünde ise şirketinizin
İdareden o güne ait yapılacak işleri gösteren günlük alacağı "İş Emri" doğrultusunda hareket
edeceği, firmanız elemanlarının iş emri almadan kesinlikle işe çıkamayacağı anlaşılmaktadır.
Bu hüküm ve açıklamalar çerçevesinde, malzemesi Belediye tarafından sağlanan kavşakların
altyapısında bulunan kabloların hasarının giderilmesi, kavşaklarda sinyal verici ünitelerin ve sinyal
direklerinin yıkanması ve boyanması, lambaların değişimi, idare sınırları içinde bulunan mevcut
levhaların değişimi, temizliği, tamiratı vb. işler yapım işinden ziyade hizmet işi niteliğinde olup
inşaat ve onarma işi olarak değerlendirilmeyeceğinden, birden fazla takvim yılına sirayet etse dahi
söz konusu iş dolayısıyla şirketinize yapılan ödemelerden kurumlar vergisi kesintisi
yapılmayacaktır. Dolayısıyla, bahse konu hizmet işlerine ilişkin ödemelerin işin bitim tarihi ile
ilişkilendirilmeksizin tahakkuk esası ilkesi çerçevesinde ilgili oldukları hesap dönemi kurum
kazancının tespitinde dikkate alınacağı tabiidir.
II- Katma Değer Vergisi Kanunu Yönünden
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fıkrası ile vergi alacağının
emniyet altına alınması amacıyla vergiye tabi işlemlere taraf olanları vergi alacağının
ödenmesinden sorumlu tutma konusunda Bakanlığımıza yetki verilmiştir.
Mülga 91 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A/2) bölümünde sayılan kurum ve kuruluşların
birbirlerine karşı ifa ettikleri hariç olmak üzere, Tebliğin (A/3) bölümünde belirtilen hizmetlerde
KDV tevkifatı yapmakla zorunlu oldukları açıklanmıştır.
Diğer taraftan, mülga 96 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinde eleman temin hizmeti (işgücü hizmeti)
tevkifat uygulaması kapsamına alınmış, 97 Seri No.lu KDV Genel Tebliği'nde ise gerçek usulde
vergilendirilen KDV mükellefleri ile KDV mükellefi olmasalar dahi 91 Seri No.lu KDV Genel
Tebliği'nin (A/2) bölümünde sayılan kurum, kuruluş ve işletmelerin faaliyetlerinin yürütülmesi ile
ilgili işlemlerinde kullanacakları işgücü temin hizmeti alımlarında % 90 oranında tevkifat
uygulanacağı ifade edilmiştir.
Öte yandan, mülga 91, 95, 96 ve 97 Seri No.lu KDV Genel Tebliğlerinde tevkifat yapmakla yükümlü
kurum ve kuruluşlar, tevkifat kapsamındaki hizmetler ile bu hizmetlere uygulanacak tevkifat
oranlarına ilişkin hükümler 14.04.2012 tarih ve 28264 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak
01.05.2012 tarihinden itibaren yürürlüğe giren mülga 117 Seri No.lu KDV Genel Tebliği ile
kaldırılarak yeniden düzenlenmiştir.
Mülga 117 Seri Nolu KDV Genel Tebliğinin; (3.1.2) bölümünde kısmi tevkifat uygulaması
kapsamında KDV tevkifatı yapmak üzere;
a) KDV mükellefleri (sadece sorumlu sıfatıyla KDV ödeyenler bu kapsama dahil değildir.)
b) Belirlenmiş alıcılar (KDV mükellefi olsun olmasın)
sorumlu tutulmuştur.
Söz konusu Tebliğin; (3.2.5) bölümünde, Tebliğin (3.1.2.) bölümünde sayılanlara, faaliyetlerinin
yürütülmesi ile ilgili işlemlerde kullanacakları işgücünün sağlanması şeklinde verilen hizmetlerde
(işgücü temin hizmeti alımlarında) alıcılar tarafından (9/10) oranında KDV tevkifatı uygulanacağı,
Tebliğde yer alan açıklamalara göre bu şekilde ortaya çıkan hizmetlerde tevkifat uygulanması için
temin edilen elemanların, hizmeti alana ücretli statüsünde hizmet akdiyle bağlı olmaması ve hizmeti
alanın sevk, idare ve kontrolü altında çalıştırılması gerekmekte olup, elemanların işletmenin mal ve
hizmet üretimi safhalarından herhangi birinde çalıştırılması halinde, sevk, idare ve kontrolün
hizmeti alan işletmede olduğu kabul edileceği,
ifade edilmiştir.
Buna göre; şirketiniz tarafından .................. verilen ve malzemesi Belediye tarafından sağlanan
kavşakların altyapısında bulunan kablo hasarlarının giderilmesi, kavşaklarda sinyal verici ünitelerin
ve sinyal direklerinin yıkanması ve boyanması, lambalarının değişimi ile idare sınırları içinde
bulunan mevcut levhaların değişimi işinin işgücü temin hizmeti olarak değerlendirilmesi ve bu
hizmet bedeli üzerinden hesaplanan KDV nin ................... tarafından (9/10) oranında tevkifata tabi
tutulması gerekmektedir.
III- Damga Vergisi Kanunu Yönünden
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yazılı
kağıtların damga vergisine tabi olduğu; 2 nci maddesinde, vergiye tabi kağıtlar mahiyetinde
bulunan veya onların yerini alan mektup ve şerhlerle, bu kağıtların hükümlerinin yenilenmesine,
uzatılmasına, değiştirilmesine, devrine veya bozulmasına ilişkin mektup ve şerhlerin damga
vergisine tabi olacağı; 3 üncü maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kâğıtları imza edenler
olduğu, resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait kâğıtların damga vergisini kişilerin
ödeyeceği; 4 üncü maddesinde, bir kağıdın tabi olacağı verginin tayini için o kağıdın mahiyetine
bakılacağı ve buna göre tabloda yazılı verginin bulunacağı, kağıtların mahiyetlerinin tayininde, şekli
kanunlarda belirtilmiş olanlarda kanunlardaki adlarına, belirtilmemiş olanlarda ise üzerlerindeki
yazının tazammun ettiği hüküm ve manaya bakılacağı; 8 inci maddesinde, bu Kanun da yazılı resmi
daireden maksadın, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köyler olduğu,
bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel kişiliği bulunan iktisadi işletmelerin resmi daire sayılmayacağı; 14
üncü maddesinin ikinci fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenamelerin değiştirilmesi
halinde artan miktarın aynı nispette vergiye tabi olacağı, üçüncü fıkrasında ise, mukavelenamelerin
müddetinin uzatılması halinde aynı miktar veya nispette vergi alınacağı hükümlerine yer verilmiştir.
Mezkur Kanuna ekli (1) sayılı tablonun "I.Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün A/1 fıkrasında,
belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin binde 8,25
nispetinde, "II.Kararlar ve mazbatalar" başlıklı bölümünün 2 nci maddesinde ise ihale kanunlarına
tabi olan veya olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale
kararlarının binde 4,95 nispetinde, "IV-Makbuzlar ve diğer kâğıtlar" başlıklı bölümünün 1/a
fıkrasında, resmi daireler tarafından yapılan mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler (avans olarak
yapılanlar dahil) nedeniyle kişiler tarafından resmi dairelere verilen ve belli parayı ihtiva eden
makbuz ve ibra senetleri ile bu ödemelerin resmi daireler nam ve hesabına, kişiler adına açılmış
veya açılacak hesaplara nakledilmesini veya emir ve havalelerine tediyesini temin eden kâğıtların
binde 8,25 nispetinde damga vergisine tabi olduğu hükme bağlanmıştır.
Buna göre;
-İş artışı için yeni bir ihale kararı alınmış, ek sözleşme veya bu kağıtların mahiyetini iktisap eden
herhangi bir kağıt (protokol, fiyat farkı tespit tutanağı, vb.) düzenlenmiş ise, alınan ihale kararının
488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablonun II/2 maddesine göre binde 4,95 nispetinde, düzenlenen ek
sözleşmenin veya sözleşme yerine geçen protokolün veya bu mahiyetteki kağıdın ise aynı tablonun
I/A-1 fıkrasına göre binde 8,25 nispetinde damga vergisine tabi tutulması,
-İhale kararı ve ek sözleşme düzenlenmemiş fakat harcama yetkilisinden "olur" alınmış ise alınan
"olur" hem ihale kararı, hem de mukaveledeki belli parayı değiştirir mahiyette olduğundan, söz
konusu "olur"un, 488 sayılı Kanunun 6 ve 14 üncü maddelerinin ikinci fıkraları gereğince en yüksek
vergi alınmasını gerektiren mukavele değişikliği (artırılan meblağ) üzerinden anılan Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun I/A-1 fıkrasına göre binde 8,25 nispetinde damga vergisine tabi tutulması
gerekmektedir.
Ancak iş artışı uygulaması nedeniyle ihale makamı ile yüklenici arasında ihale kararı, ek sözleşme
vb. belge düzenlenmemiş veya bu kağıtların yerine kaim olmak üzere ilgili makamdan "olur"
alınmamışsa, söz konusu kağıtlara ilişkin olarak damga vergisi aranılmayacağı tabiidir.
Diğer taraftan, resmi daire olan .................... tarafınıza yapılacak hakediş ve avans ödemeleri (iş
artışına ilişkin tutar dahil) nedeniyle düzenlenen kağıtların, Kanuna ekli (1) sayılı tablonun IV/1-a
fıkrasına göre damga vergisine tabi tutulması gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
Vergi Dairesi Başkanı a.
Grup Müdürü
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413 .maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir. (***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız
hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıylavergtarhedilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek
ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.