Pratik Bilgiler

» Amortisman Sınırı
» Vergiden Müstesna Yemek Bedeli
» Emlak Vergisi Oranları
» Fatura Düzenleme Sınırı
» Değer Artış Kazançları İstisna Tutarları
» Kıdem Tazminatı Tavanı
» Usulsüzlük Cezalarına Ait Cetvel
» Yıllık Ücretli İzinler

Muhasebe Standartları

» Ülke içinde kullanılan muhasebe standartlarını uluslararası standartlarla bütünleştirebilmek için 1995 yılından bu yana 43 uluslararası muhasebe standardı Türkiye’ye ...

T.C. Resmi Gazete

DUYURULAR

Yıllara sari inşaat işinde geçici kabul tarihinden sonra yapılacak ödemelerden tevkifat yapılmayacağ

Özelge: Yıllara sari inşaat işinde geçici kabul tarihinden
sonra yapılacak ödemelerden tevkifat yapılmayacağı hk.
Sayı:
B.07.1.GİB.4.34.16.01-GVK 42-130
Tarih:
24/05/2010
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Gelir Vergileri Grup Müdürlüğü)
Sayı : B.07.1.GİB.4.34.16.01-GVK 42-130 24/05/2010
Konu : Yıllara sari inşaat işinde geçici kabul tarihinden sonra
yapılacak ödemelerden tevkifat yapılıp yapılmayacağı.
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda; ... Vergi Dairesi Müdürlüğünün ... vergi kimlik numaralı
mükellefi olduğunuzu, yıllara sari inşaat ve onarım işi kapsamında Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı'na ait Kars ... İnşaatı işine 28.06.2007 tarihinde başladığınızı, 13.10.2009 tarihinde
geçici kabulün idarece onaylandığını; ancak, geçici kabulden sonra firmanıza yapılacak ödemeler
üzerinden tevkifat yapılıp yapılmayacağı konusunda tereddüt oluştuğunu belirterek tevkifat yapılıp
yapılmayacağı konusunda görüşümüzü sormaktasınız.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesinde "Birden fazla takvim yılına sirayet eden
inşaat (dekapaj işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde kar veya zarar işin bittiği yıl kati
olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak, mezkur yıl beyannamesinde gösterilir." hükmü
yer almış; aynı Kanunun "İnşaat ve Onarma İşlerinde İşin Bitimi" başlıklı 44 üncü maddesinde ise
inşaat ve onarma işlerinde geçici ve kesin kabul usulüne tabi olan hallerde geçici kabulün
yapıldığını gösteren tutanağın idarece onaylandığı tarihin; diğer hallerde işin fiilen tamamlandığı
veya fiilen bırakıldığı tarihin bitim tarihi olarak kabul edileceği ile bitim tarihinden sonra bu işlerle
ilgili olarak yapılan giderler ve her ne nam ile olursa olsun elde edilen hasılatın, bu giderlerin
yapıldığı veya hasılatın elde edildiği yılın kâr veya zararının tespitinde dikkate alınacağı hüküm
altına alınmıştır.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu'nun 94 üncü maddesinde; "Kamu idare ve müesseseleri, iktisadi
kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş ortaklıkları, dernekler, vakıflar, dernek ve
vakıfların iktisadi işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu yönetenler, gerçek gelirlerini beyan
etmeye mecbur olan ticaret ve serbest meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya zirai işletme
hesabı esasına göre tespit eden çiftçiler aşağıdaki bentlerde sayılan ödemeleri (avans olarak
ödenenler dahil) nakden veya hesaben yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir vergilerine
mahsuben tevkifat yapmaya mecburdurlar." hükümlerine yer verilmekte olup aynı maddenin 3 üncü
bendinde, 42 nci madde kapsamına giren işler dolayısıyla bu işleri yapanlara (kurumlar dahil)
ödenen istihkak bedellerinden % 3 gelir vergisi tevkifatı yapılacağı hükmü yer almaktadır.
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, Gelir
Vergisi Kanununda belirtilen esaslara göre birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve onarım işleri
ile uğraşan kurumlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hak ediş ödemeleri üzerinden tevkifat
yapılacağı hükme bağlanmış olup, söz konusu tevkifat oranı 2009/14594 sayılı Bakanlar Kurulu
kararı ile %3 olarak belirlenmiştir.
Öte yandan, bir işin Gelir Vergisi Kanunu'nun 42 nci madde kapsamına giren inşaat ve onarma
işlerinden olması için, yapılan işin inşaat ve onarma işi olması, birden fazla takvim yılına sirayet
etmesi ve taahhüde bağlı olarak yapılması gerekmektedir. Dolayısıyla anılan madde kapsamına
girmeyen işler dolayısıyla yapılan ödemelerden tevkifat yapılmayacağı tabiidir.
Yukarıda yer alan hüküm ve açıklamalara göre, geçici ve kesin kabul usulüne tabi olan ve birden
fazla takvim yılına sirayet eden inşaat ve onarma işinde geçici kabulün yapıldığını gösteren
tutanağın idarece onaylandığı tarih işin bitim tarihi olarak kabul edilecek olup, bu tarihe kadar,
firmanıza ödenecek istihkak bedelleri üzerinden gerekli tevkifatın yapılması ve bu tarih itibariyle
çıkarılan kar ve zararın bu yılın geliri olarak beyan edilmesi gerekmektedir. Ancak, işin bitim
tarihini belirleyen geçici kabul tutanağının idarece onaylandığı tarihten, işin kesin kabulünü
sağlamak için kesin (kati) kabul tarihine kadar yapılan işler karşılığında firmanıza ödenecek
istihkak bedelleri, ilgili yılın hasılatı olarak beyan edileceğinden, bu istihkak bedelleri ayrıca
tevkifata tabi tutulmayacaktır.
Ayrıca, yıllara sari inşaat işinin bitiminde, kar ve zararı, adi ortaklıktaki hisseleriniz oranında
beyannamelerinize dahil etmeniz gerekmekte olup, hakedişler üzerinden tevkif yoluyla kesilen
vergilerin de yine adi ortaklıktaki hisseleriniz oranında beyannamelerinizden mahsubu
mümkündür.
Bilgi edinilmesini rica ederim.
Vergi Dairesi Başkanı a.
Grup Müdürü
(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise
bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz
dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi
için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.